SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY
Istotne informacje przed zakupem
Jak działa samochód elektryczny? Należy zaznaczyć, że budowa aut elektrycznych jest prostsza od ich spalinowych odpowiedników. Bardzo często na pokładzie „elektryka” znajduje się silnik indukcyjny, składający się z nieruchomego elementu, którym jest stojan wraz z jego uzwojeniem. Ruchoma część silnika samochodu elektrycznego to wirnik. W wyniku przepływu prądu przemiennego zachodzi zjawisko indukcji elektromagnetycznej i powstanie momentu elektromagnetycznego, co wprawia wirnik w ruch. W ten sposób powstaje tzw. moment obrotowy, który zostaje przekazany przez sprzęgło na wał napędowy, wprawiając samochód elektryczny w ruch.
Energia elektryczna dostarczana jest dzięki znajdującym się pod podłogą pojazdu akumulatorom. Z uwagi na to, że zasilają one obwód prądem stałym, auta elektryczne posiadają również inwerter, który pozwala na przekształcenie go na prąd przemienny.
Ile kosztuje samochód elektryczny? Kiedy jego zakup się opłaca?
Obecnie wszystkie największe koncerny motoryzacyjne posiadają w swojej ofercie samochody elektryczne. Co więcej, większość producentów planuje całkowite zakończenie produkcji aut spalinowych do końca bieżącej dekady. Komisja Europejska chce zakończenia sprzedaży nowych aut napędzanych ropą do 2035 roku.
Ile kosztuje auto elektryczne? W tym momencie zakup nowego auta elektrycznego to koszt od ok. 100 000 złotych brutto, w przypadku aut miejskich, do ponad 300 000, jeśli kierowca zdecyduje się na zakup pojazdu z segmentu D. Coraz większy wybór stoi przed klientami, którzy sięgną po luksusowe auta z segmentu E, jednak w tym przypadku należy liczyć się z wydatkiem nawet pół miliona złotych.
Oczywiście, w tym momencie wciąż bardziej atrakcyjną opcją jest wybór samochodu z napędem spalinowym. Z uwagi na wiele lat rozwoju rynku, klient może nie tylko wybrać spośród nowych pojazdów, ale i licznych propozycji na rynku wtórnym. Zakup auta elektrycznego szczególnie opłaca się w przypadku kierowców, którzy szukają praktycznego auta miejskiego oraz posiadają instalację PV wyposażoną w magazyn energii. Pokonywanie krótkich dystansów pozwoli na uniknięcie ładowania samochodu elektrycznego przy punktach ładowania. Zamiast tego, brakujące kilowatogodziny będą mogły zostać uzupełnione podczas „tankowania” pojazdu w garażu z darmowym prądem z fotowoltaiki.
Dofinansowania do samochodu elektrycznego – na czym polega i kto może je dostać?
Od 2021 roku każdy kierowca może uzyskać dofinansowanie do samochodu elektrycznego. Program Mój Elektryk pozwala osobom fizycznym na otrzymanie 18 500 złotych dotacji na zakup auta elektrycznego o wartości nie większej niż 225 000 złotych brutto. Wysokość wsparcia może wzrosnąć do 27 000 złotych, jeśli beneficjentem jest posiadacz Karty Dużej Rodziny.
Z dodatkowych środków mogą również skorzystać właściciele firm. W ich przypadku dopłata wynosi od 50 000 do 70 000 złotych, zależnie od ilości kilometrów pokonywanych pojazdem oraz kosztów kwalifikowanych zakupu, które nie mogą przekroczyć 30%.
Co więcej, w ramach Mojego Elektryka wiele instytucji finansowych umożliwia uzyskanie dopłaty do opłaty wstępnej leasingu samochodu elektrycznego.
Ładowanie samochodu elektrycznego
Po wyborze odpowiedniego modelu i uzyskaniu środków potrzebnych na jego zakup, należy odpowiedzieć na pytania: Jak wygląda ładowanie samochodu elektrycznego? Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?
Jak ładować samochód elektryczny? Czy można to robić w garażu?
Każdy samochód elektryczny może być ładowany w garażu. Co więcej, kierowca nie musi posiadać nawet ładowarki naściennej. Do „zatankowania” auta elektrycznego w domu wystarczy jedynie prąd ze zwykłego gniazdka elektrycznego o napięciu 230 V.
Oczywiście, właściciel „elektryka” może również zdecydować się na zakup ładowarki montowanej przy ścianie budynku lub korzystać z punktów ładowania znajdujących się przy drogach szybkiego ruchu, lub w centrach miast.
Ile ładuje się samochód elektryczny?
To zależy od mocy ładowarki, natężenia prądu i pojemności baterii w samochodzie. W przypadku ładowania z 230 V gniazdka, naładowanie całkowicie rozładowanej baterii do poziomu 100% może zająć nawet trzy doby. Wielu posiadaczy garażu może w nich znaleźć gniazdo siłowe. Jego zastosowanie pozwoli na przyspieszenie procesu pełnego ładowania do kilku godzin. W Polsce funkcjonuje już ok. 2 500 stacji ładowania aut elektrycznych. 70% z nich to tzw. ładowarki AC, których moc nie przekracza 22 kW. Jednak i w ich przypadku pełne naładowanie baterii w aucie EV nie powinno przekroczyć 3 godzin. Absolutnymi rekordzistami są jednak punkty DC o mocy nawet 150 kW, które są w stanie „napełnić bak” takiego auta w 25-30 minut.
Ile kosztuje naładowanie samochodu elektrycznego?
Odpowiedź na to pytanie zależy od pojemności baterii w aucie elektrycznym oraz miejsca, w którym ładowany jest samochód. Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu? W 2022 roku cena 1 kWh dla odbiorców indywidualnych wynosi ok. 70 groszy. Zatem naładowanie miejskiego pojazdu o pojemności akumulatora wynoszącej 60 kWh będzie kosztowało ok. 42 złote przy założeniu, że bateria była rozładowana niemal do 0%.
Istnieje również możliwość skorzystania z punktów ładowania znajdujących się w miastach lub przy drogach. Co ciekawe, niektóre centra handlowe oferują skorzystanie z takich urządzeń, bez dodatkowych opłat.
W całej Europie, ale i w Polsce coraz częściej można natrafić na szybkie ładowarki o mocy nawet 150 kW, które zlokalizowane są przy drogach szybkiego ruchu. W tym przypadku, czas ładowania „elektryków” wynosi maksymalnie 40 minut, jednak kierowca musi liczyć się z większymi kosztami. W zależności od firmy będącej właścicielem takiej ładowarki oraz abonamentu wykupionego przez właściciela pojazdu, cena 1 kWh wynosi tam ok. 2,20 złotych.